Eber Lambert „Top 40“ (june 2013) San Diego

Eber Lambert „Top 40“ (červen 2013) San Diego

 

Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=689zAbbBl2k&sns=tw

 

Tohle video je už staršího data, z roku 2013, ale Adamův otec Eber Lambert je výraznou osobností se zajímavými názory a vtipem (jo, Adam měl skutečně po kom zdědit všechen svůj postřeh,  inteligenci a pohotovost), že nám fanoušci psali a tweetovali s žádostí o překlad. A ten si díky @DrakulkaCZ teď můžete přečíst. 🙂

 

 

Moje úplně první 45ti (otáčková) deska (*singl), kterou jsem si koupil, byl 1,2,3, Red Light v (roce) 1969. Bylo mi devět a měl jsem jí plné zuby za pár dnů. Top 40. Ale na B straně byla píseň nazvaná Sticky, sticky. Bylo to něco jako podivní Beatles. Miloval jsem Beatles, když začali být divní. Nezvyklé nástroje a rytmy, páskové efekty, komplexní vývoj, které vždycky zaujaly moje uši více než ty jednoduché pop písničky. Ve čtrnácti jsem jel na psychedelické hudbě ještě předtím, než jsem objevil psychedelika. A otestoval jsem si to na Top 40 v rádiu.

V průběhu střední školy jsem si tříbil myšlení poslechem FM stanic z Montrealu, které vysílaly progresivní rock, budoucí elektronickou taneční muziku a quebecký umělecký rock. Brian Eno se rychle stal – a pořád zůstal – bohem. První léto jsem se zapojil do rozhlasového vysílání na mojí vysoké škole Snag The Primo od 8 do 11 Sunday Night Spot a držel se toho až do absolvování.

„Posloucháte Candylight Breeze na 90,1 WRUV v Berlingtonu.“ (*1) Surfoval jsem na stabilní vlně nejulítlejší a nejobskurnější hudby, kterou jsem mohl sehnat v zásobě již plesnivějící fonotéky. Moji spolubydlící byli tupci. Takže jsem přežíval na těch dlouhých vesmírných jamováních a na Jerry Garcia Noodling. (*2)

Peníze jsem si vydělával v Old Board restauraci a nočním klubu. Největší diskotéce v Burlingtonu. Disko – znechucení sedmdesátých let! R&B a Funk byly děsivě na vzestupu. Dneska je to novinka, ale tehdy mnozí věděli, co to je – začátek konce civilizace.

Když jsem absolvoval jako elektroinženýr, sázel jsem na své fantasie o designování (*tvorbě) nových elektrických syntezátorů a první generaci digitálního audia. Potřeboval jsem práci. Práce zahrnovala počítače a (jejich) ochranu. Přestěhoval jsem se kvůli práci do Indianapolis, oženil jsem se a v roce 1982 se mi narodil první syn. MTV byla nová a bylo zábavné ji sledovat, ale hudba byla stále převážně laciná Top 40 z rádia. Ukrýval jsem se v módních částech města na nezávislých akcích a v prodejně nezávislé hudby, kde jsem se mohl dostat k dobré muzice. Shromáždil jsem tolik hudby, kolik jsem si mohl dovolit.

Hračky mého prvního syna byly převážně hudební.  Schroeder piano, xylofon, harmonika. Pustil jsem muziku a dlouho jsme spolu jamovali. Ale teď mne bral jazz. Ten skutečný, ne ty Kennyho J uhlazené sračky. A taky blues a reggae. Hudba mých přátel z vysoké, které jsem nechal za sebou, a teď mi chyběli. V roce 1983 jsem vzal novou práci a přestěhoval jsem se do San Diega. A o pár měsíců později jsem na letištních loukách slyšel pár špičkových show kapely (Greatful) Dead a byl jsem lapen. V osmdesátých létech byly 5-6krát do roka víkendové show Dead (Grateful Dead*7), které se konaly jen den jízdy daleko (od San Diega). To byl v srdci opatrovaný, krátký a chemií vylepšený útěk z mého předměstského života a zaměstnání tvůrce ochranných systémů.

V roce 1985 se narodil můj druhý syn a koncem osmdesátých let bylo jasné, že žádné z dětí nebude na fotbal (*kopanou) nebo  T-ball (*průprava na baseball). Ale abyste dostáli umění předměstských rodičů, je požadováno, abyste vynašli víkendové aktivity pro vaše děti. Můj starší syn Adam miloval hudbu a měl mnoho energie. Neil byl klidnější, spíše na Lego a Nintendo. Dali jsme je na skupinovou výuku klavíru. Adam vyhořel po měsíci, neměl na to žádnou trpělivost. Neil zjistil, že je něco, co umí lépe než jeho bratr, takže hraje stále ještě dnes o dvacet let později.

Zapsali jsme Adama na hlasové lekce do dětského divadelního kroužku. Muzikály – vždycky jsem nesnášel muzikály! Ale byla to skvělá parta dětí a s některými z rodičů jsme se stali skutečně dobrými přáteli. Ale díky bohu nikdy nedělali Oklahomu. Jako kluk jsem koukal každoročně na vysílání Oklahomy v televizi, byl to pro mou matku perverzní druh zneužívání dětí.

Adam si zamiloval hlasový kroužek, ale velmi záhy vyrazil špatný směrem. Bez ohledu na to, kolik super zpěváků jsem mu pustil – Bowieho, Morrisona, Roberta Planta, dokonce Otise Reddinga – on poslouchal EnVogue, Backstreet Boys, Destiny’s Child. Stával se z něj hudební Alex P. Keaton (*3).

Ve třinácti žadonil, abych ho vzal na jeho první koncert. Když mně bylo třináct, žadonil jsem na svém bratru, ať mne vezme na Led Zeppelin ve Fóru. Adam chtěl vidět Paulu Abdul na sportovním utkání! Jo – běž se zeptat své matky.

Ke konci devadesátek začal shromažďovat retro disko sedmdesátých let. Jednoho dne jsem přišel domů do cihlového domu vibrujícího pod plnou hlasitostí. Proměnil jsem se ve svého otce: Vydusal jsem po schodech nahoru a vypnul to stereo a křičel: „Je nehumánní, abych byl nucen poslouchat tuhle zasranou muziku dvakrát v životě!“

„Ale tati, tati, to je skvělý!“ řekl jsi.

„ Ne! Ne, to nikdy nebylo skvělý! Nikdy! Lidi to tehdy měli rádi jen proto, že fronty (*na něco) byly skutečné, šňupal se kokain a každej měl sex s každým, protože si nikdo nedělal starosti, protože to ještě bylo bezpečné.“ Protočil oči a nasadil sluchátka. Přestal jsem být skvělý otec.

Po maturitě se Adam euforicky zapsal do studijního programu (*8), ale zůstal v něm jenom měsíc, protože zjistil, že všechno, co ho učí, už zná. A co horšího – požaduje se po něm, aby se učil speciální matematiku. Matika je pro něj něco jako pro mne opera. Je to komplexní a důležitý svět, ale v podstatě je to forma waterboardingu. (*4)

Dostal práci jako hlavní zpěvák na výletní lodi, jak jsme tomu říkávali: halové zpívající námořnictvo. O rok později našel něco módnějšího. Šestiměsíční turné muzikálu Vlasy v Německu. On i zbytek ansámblu se zcela semkli do týmu, aby přivítali sex, drogy a rock&roll na jevišti i mimo něj.

V roce 2005 zpátky v LA přistál v krátkodobých divadelních vystoupeních a pracoval na částečné úvazky v maloobchodě, jeden obchod mu nabídl manažerskou pozici na plný úvazek. Volal a ptal se, zda si myslím, že by to měl vzít. Pamatoval jsem si, jak jsem se držel své vášně a měnil ji před lety za dobrá místa, nemohl jsem si pomoci a řekl jsem mu: „Ne. Běž za svým snem, Ade, je ti jen 23 (let).“ To se projevilo jako správná odpověď, jelikož už tam skončil.

Příležitostně mi volal o nějaké zaslání peněz na základní nezbytnosti jako jídlo, nájem nebo kempinkové vybavení na každoroční výlet na Burning Mana (*festival v poušti), čemuž jsem porozuměl, že jde v podstatě o pásmo zabijáckých show, ale bez mrtvých. Nakonec si zoufalý bez příjmu sáhl na své dno v Lake Tahoe – hudební verzi Debbie does Dallas (*5). Nikdo z rodiny neměl dovoleno přijít a vidět jeho zahození ve formě hlavního mužského zpěváka v řetězu bradavek a tang.

Konečně si zajistil dlouhodobé solidní angažmá ve sboru show Wicked. A spolu se svými přáteli založil kapelu. V srpnu 2009 zavolal a řekl, že hodlá zkusit Americký Idol. Jelikož na televizi moc nekoukám, slyšel jsem o tom, ale nic jsem o tom nevěděl. Říkal: „Zkoušejí jich to tisíce!“ Já řekl: „Ok…“ A popřál jsem mu štěstí. V říjnu mi zavolal, aby řekl, že je ve finální čtyřicítce. A že bude v televizní show, ale že musí ukončit svoje angažmá ve Wicked. „Počkej, počkej, počkej, počkej, počkej!!! To hodláš ukončit svoje nejlépe placené angažmá, které jsi kdy měl, s benefity, abys šel do herní soutěže?!“

„Tati, tatí, ale to je v televizi show číslo jedna!“

„Fakt?! A kolik ti budou platit oni?“

„Nedostanu zaplaceno do dalšího léta a to ještě v případě, že se dostanu do nejlepší desítky.“

„Jak do prdele hodláš žít 9 měsíců bez příjmu?“

A od této chvíle to šlo s telefonátem rapidně z kopce. V únoru, poté co jsem objevil, jak strašná podívaná ta show skutečně je, se dostal mezi nejlepších dvanáct. A všichni jsme to oslavili. O dva týdny později jsem zmeškal moje neoblíbenější vystoupení jeho života – klouzavou blízkovýchodní verzi Ring of Fire od Johhnyho Cashe. To střední Ameriku vyděsilo!!!

Poté jsem chodil každé úterý na živé vysílání. Každý pátek jsme se bavili po telefonu o tom, jakou píseň zamýšlí dělat další týden. Samozřejmě všechny moje návrhy byly okamžitě vyřazeny. Nejblíže jsem se dostal do užšího výběru, když jsem navrhl Instant Karma (*John Lennon) na týden 70.let. Zpíval Play That Funky Music White Boy (*Wild Cherry). Kousavá ironie je vazebním kamenem každého dobrého vztahu otce se synem.

V průběhu dalších měsíců jsem v publiku potkal celebrity všeho druhu: Paulu Abdul! Glena Campbella, Slashe, Smokieho Robinsona! Ale ten nejnepravděpodobnější ze všech – neočekávaný fanoušek populární hudby – byl sir Anthony Hopkins. Hanibal  „fucking“ Lecter mne poplácával po zádech a zatleskal Adamovi ve stoje na Changes Gonna Come. Žádný objem rekreačně užívaných drog nepřipraví člověka na něco takového!

Adam skončil jako druhý, vyjel na turné se svými spoluúčastníky a v roce 2010 vydal album a připsal si hit na špici rádiové Top 40. Projel Spojené státy, Evropu, jihovýchodní Asii a nakonec zpíval se zbylými členy Queen na sedmi show v Evropě. Já jsem fakt nikdy neměl rád Queen. Ale nechal jsem si to pro sebe a můj syn Neil a já jsme letěli do Londýna podívat se na show. A byli skvělí.

Jelikož jsem přešel koncem osmdesátých let na svou kolekci CD, minulý srpen jsem rozbalil první vinylovou desku, kterou jsem otevřel po 29 letech. Adamovo druhé album. A přes to všechno, co se stalo, to pro mne byl úžasný moment. Dosáhl svého snu. Během týdne to dosáhlo prvního místa Bilboard hitparády, tak jsem naladil místní Top 40 rozhlasovou stanici. Během svých rán a večerů jsem ji poslouchal doufaje, že je uslyším hrát jeho nový singl. Avšak trvalo to jenom pár dní, protože to Top 40 rozhlasové svinstvo se furt nedá poslouchat.

Díky

 

Moderátor: „Dámy a pánové, pan Eber Lambert“

 

 

*1 – http://streema.com/radios/WRUV

*2 – http://www.guitarworld.com/beyond-fretboard-why-guitar-noodling-might-be-underrated – (podvědomé hraní)

*3 – postava ze sitkomu Family Ties (Rodinné vazby) hraná Michaelem Foxem https://en.wikipedia.org/wiki/Alex_P._Keaton

*4 – způsob mučení topením proudem vody do úst (užíván tajnými službami)

*5 – https://en.wikipedia.org/wiki/Debbie_Does_Dallas (porno film)

*6 – https://en.wikipedia.org/wiki/Schroeder_%28Peanuts%29#Schroeder.27s_piano

*7 – kapela Greatful Dead http://www.dead.net/ & https://cs.wikipedia.org/wiki/Grateful_Dead

*8 – CSUF – Kalifornská státní universita ve Fullertonu http://www.fullerton.edu/ a seznam zajímavostí, kde je vypsán mezi muzikanty: http://asi.fullerton.edu/didYouKnow.asp a seznam oborů Umělecké fakulty: http://catalog.fullerton.edu/content.php?catoid=2&navoid=134