Adam Lambert’s New High

Nové výšiny Adama Lamberta: Náhled do nejposlednější vývojové fáze energické bomby

Překlad: @DrakulkaCZ

Hvězda Idolu a zpěvák Queen se učí umění udržet se na uzdě, zatímco skládá reflektivní LP

Poté, co Adam Lambert ukončil svou smlouvu s RCA Records, vzal si bývalý účastník American Idol a aktivní frontman Queen přestávku, aby si vyjasnil své hudební nasměrování a nejlepší způsob, jak využít své nadupané hlasivky. „Aniž by mne do toho někdo dotlačil, využil jsem možnosti experimentovat ve studiu a pracovat s některými skladateli,“ loví v paměti Lambert. „Začal jsem pracovat s Axidentem a Johnem Westem a nahrál jsem s nimi písničku nazvanou „The Original High“.“

„High“ (výšina) je napjatou meditací nad ztracenými chvílemi, která štěpí rozdíly mezi diskem a elektronickou taneční hudbou (EDM), a ve které Lambert v refrénu vystavuje jemnější stránku svého falsetu. Písnička je titulní nahrávkou Lambertovy třetí dlouhohrající desky, která vychází 16. června.

„Slova (The Original High) shrnují nejhezčím a nejjednodušším způsobem to, čeho jsem si všiml u sebe, mých přátel a mého okruhu známých v Los Angeles,“ říká Lambert. „Já a mnoho mých přátel vnímáme tyhle skryté citové tužby. Je dokonce těžké ukázat prstem na to, po čem toužíme.“

„Trávíme spoustu času honbou za tím prvotním pocitem,“ pokračuje. „Není nic, čím byste vrátili ten první zážitek. Je opravdu těžké znovu vytvořit to „poprvé“ – a to je to, po čem všichni toužíme – po tom novém, objevném. Jste v takto velkém městě plném dynamických lidí a máte tendenci neustále vyhlížet další věc. Díky tomu je těžké mít pocit naplnění a být spokojený se svým životem.“

Lambert, který byl vržen na výsluní světa v roce 2009 po své divoké jízdě Idolem a následným přiznáním homosexuality, říká, že zatímco slova „High“ a zachmuřeného singlu „Ghost Town“ mohou souznít s širokou škálou posluchačů, jeho zároveň přiměly zhodnotit svou nedávnou minulost.

„Já homosexualitu netajím od roku 2001,“ říká. „A to je ono: Je velmi tenká linie mezi pokušeními a výstřednostmi a prostou radostí být dospělý ve městě plném soutěživých tvůrčích lidí. Zažil jsem to z obou stránek, když mi to bylo vmeteno do tváře a bolelo to anebo mám taky divoké zážitky.“

Lambert se upsal Warner Bros loni a znovu se spojil s producentem Maxem Martinem, který pomáhal napsat Lambertův první po-Idolový hit „Whataya Want From Me“. Avšak nebylo to jednoduché shledání. Martin a koproducent Shellback měli konkrétní představy, kam by se měl Lambert umělecky posunout.

„Když jsem Maxovi a Shellbackovi přinesl („The Original High“), byli tím opravdu nadšeni – moc se jim líbil ten zvuk, ten pocit, líbilo se jim, jak jsem to nazpíval,“ říká Lambert. „Jsme zvyklí slýchat, jak to přeháníš, ale je opravdu zajímavé si tě poslechnout, když se krotíš a uděláš něco intimnějšího,“ řekli. Myslím, že to je přimělo k tomu, aby se mnou chtěli dělat album. Řekli: „Touhle barvou tvého hlasu bychom se chtěli zabývat víc.“

V Idolu byl Lambert znám svými přehnanými kousky, jako byla píseň „Ring of Fire“, a jeho přechod k tanečním věcem – po vzoru tanečních div – jako je píseň „Shady“ (z jeho alba Trespassing) a „Lay Me Down“ (z Avicciho alba True) ukázal, jak dokáže svůj hlas využít na plný plyn. Ale tady ho lehce krotí a přesto stále dodává svému projevu plnou emocionální váhu.

 

„Za posledních šest let jsem se  – s Maxovou a Shellbackovou pomocí – dozvěděl, že někdy, abyste citově zaujali posluchače, je méně více,“ říká. „Když jsem byl mladší, dokonce ještě v Idolu, byl jsem trochu neotesanější ve snaze dosáhnout svých původních výšin (my original high) – svůj adrenalinový vrchol – prostřednictvím svého vystoupení. Byl jsem před publikem tak nabitý energií a tak vzrušený, že jsem vyhazoval svou energii komínem. Proto jsem měl tendenci jako interpretem přehánět. Zjistit, jak s tím zacházet trochu jinak, je zajímavé, a poslední dobou to zkouším. Ponechat si ji uvnitř, nechat ji usadit a zůstat víc při zemi.“

Švédská zpěvačka Tove Lo, první ze dvou přizvaných umělců, kteří jsou na albu, pracovala s Lambertem na začátku (studiových) sesí a nahrála s ním „Rumours“ (klepy) ještě předtím, než se její píseň „Habits (Stay High)“ dostala do desítky největších hitů (Top 10). Druhý host, kytarista Queen Brian May, zaskočil do studia poté, co byl Lambert s touto pompézní rockovou legendou loni v létě na turné.

„Brian a já spolu vycházíme velice dobře a vzájemně si důvěřujeme,“ říká Lambert. „Řekl jsem mu: „Hele, mám tuhle písničku, kterou jsme udělali, má to hip-hopový rytmus, ale přesto je to rocková píseň, a já si myslím, že bys z ní mohl udělat bombu.“ Ta nahrávka je něco jako „Dirty Diana“ (od Michaela Jacksona) a on z ní tu bombu udělal.“

Představení kytaristy Queen člověku, který stojí za takovými trháky jako „…Baby One More Time“ (Britney Spears), vedlo k nechtěně trapnému náhodnému setkání – světlejší chvíli uprostřed sebereflexe.

„Přišel do studia a nepoznal, že Max Martin je Max Martin – oni se předtím nepotkali,“ vybavuje si Lambert. „A Max je tak uvolněný, postrádající směšné ego a stojí nohama na zemi. Ze začátku Brian nevěděl, že je to on, a mně nedošlo, že se ode mne očekává, že bych je měl představit. Seděli jsme tam a povídali asi deset minut a Brian povídá: „Kde je Max?“ A já řekl: „Ehm…“ A Brian se rozesmál. A Max se rozesmál. Mysleli byste si, že se velký producent bude chovat jako velký producent, ale to je jeden z důvodů, proč je Max tak úžasný.“

 

Zdroj: http://www.rollingstone.com/music/features/adam-lamberts-new-high-inside-the-powerhouse-belters-latest-reinvention-20150508